Vodroff Tværgade 5B 1. sal, 1909 Frederiksberg

Telefon: 40 25 91 56 mail: vivihollaender@gmail.com​​

FOR TIDLIG SÆDAFGANG - EJAKULATIO PRÆCOX

Af sexolog Vivi Hollænder, Frederiksberg

Publiceret i Tidens Kvinder 2008

Sexologen anbefaler:

For tidlig sædafgang (Ejakulatio præcox) er et problem for en del mænd – og dermed som oftest også for deres partnere.

Vi taler om for tidlig udløsning, når han kommer få minutter eller seksunder efter indtrængen i kvinden, og på et tidspunkt, hvor han endnu ikke er nået toppen af sin ophidselse. Hans udløsning vil derfor heller ikke være forbundet med oplevelsen af en berusende orgasme, men blot være det den er – en fysisk udløsning uden den helt store tilfredsstillelse.


Heldigvis findes der forskellige teknikker, som I kan gribe til, når forholdet kører træt i ” to ryk og en aflevering”


Tips til kvinderne:

I den første fase skal du lære ham, at nyde dine kærtegn uden at det fører til udløsning. Lad ham ligge nøgen på sengen og kæl for ham – gerne over hele kroppen, men også på pikken og nosserne. Fidusen er at han siger til, lige før han kommer, hvorefter du stopper og venter til hans rejsning har lagt sig.


Gentag proceduren 4 gange, og lad ham få udløsning den femte.


Skulle han komme før tiden, mens I er ved at lære teknikken, skal I ikke give op – øvelse gør mester, og næste gang går det bedre. Formålet med øvelsen er netop, at gøre ham mere bevidst, om sine fysiske reaktioner, og samtidig skal han lære at slappe af og føle sig tryg. Ofte spiller nervøsitet en ikke ubetydelig rolle i forbindelse med for tidlig sædafgang. På samme måde som angsten for impotens kan medføre rejsningsbesvær, kan angsten for at komme for tidligt, resultere i for tidlig sædafgang.


Under øvelserne skal han kun koncentrere sig om sig selv, og ikke gengælde dine kærtegn eller gennemføre samleje. (men det skal ikke afholde dig fra at onanere senere) Dine afsavn i denne periode vil til gengæld lønne sig i form af en mere udholdende elsker.


I skal forsætte øvelserne indtil han kan holde i længere tid uden at få udløsning.

Skift Stillinger

Næste step er samleje med brug af forskellige stillinger.


Nu har din partner forhåbentlig lært at mærke, når udløsningen er på vej. Så i stedet for at køre derudad mod finalen, skal han afbryde samlejet for at skifte stilling. Denne lille pause vil automatisk få ham til at holde længere.

Brug kondom

De fleste oplever, at kondomer er ganske effektive holdbarhedsforlængere, fordi de nedsætter følsomheden. Hvis ét ikke er nok, kan du sætte to eller tre på.


Tips til mændene

Hold pauser

Inden for tantrisk sex lægger man meget vægt på at holde udløsningen tilbage. En udbredt og meget simpel teknik, som anbefales af de gamle østlige mestre, er ganske enkelt at trække dig næsten helt ud, når du mærker, at orgasmen er tæt på. Lad penishovedet blive inde, og lig stille i cirka 30 sekunder. Med øvelsen varer det længere og længere, inden du er nødt til at holde pause. Faktisk handler megen østlig sexfilosofi om overhovedet ikke at komme, men så vidt behøver du jo ikke at gå.


Teknikken med små pauser er ret effektiv, men kræver selvfølgelig, at din partner er indstillet på afbræk i samlejet.


Klem til

Hvis du er tæt på at komme, men gerne vil holde den gående lidt længere, kan du selv eller din partner bruge klemme-teknikken: Tag fat om spidsen af penis med tommelfingeren på undersiden, og klem hårdt til. Det gør ikke ondt, men får effektivt ophidselsen til at dale.


Kom stærkt igen

Hvis du og din partner er enige om det, kan I starte en hyggeaften med, at du får en tidlig udløsning. Den mellemliggende tid, indtil du er klar igen, kan så bruges til et dejligt langt forspil, hvor hun bliver varmet grundigt op.


Ud over god tid kræver denne metode naturligvis, at du er indstillet på at kæle og nusse, selv om du lige er kommet. Det er svært for mange mænd, fordi vores lystfølelse er så tæt bundet sammen med erektionen. Men det må du sætte dig ud over.


Lav interval-træning

Onani kan fint anvendes til at lære at holde længere i sengen. Brugt på denne måde minder det meget om start/stop-teknikken. Fremgangsmåden er, at du onanerer, indtil du er på nippet til at komme. Derefter holder du en lille pause, hvor ophidselsen og rejsningen falder, indtil du igen kører lige til grænsen. På den måde bliver du efterhånden vænnet til at være ophidset uden at komme.

TILBAGE TIL SEXOLOGENS ARTIKLER

Vælg din sexolog med omhu!